Azi 15.03.2017 a avut loc o nouă ședință în vederea continuării negocierii Contractului Colectiv de Muncă pe anul 2017-2018 la nivel de unitate CNCF „CFR” S.A.
Aceasta sedinta a fost precedată de ședința de negocieri din data de 09.03.2017.
Am făcut această precizare pentru că (credem) este prima oară, în desfășurarea și cronologia negocierilor, când apare o situație nu numai de stagnare a unor negocieri, ci mai mult de întoarcere „în timp” la o situație care se credea a fi fost depășită!
Dacă până la data de 09.03.2017 s-a invocat lipsa unui buget iar negocierile au fost „sumare”, la data respectivă se prezintă un buget „trecut” prin CA-ul companiei, pe baza căruia se desfășoară negocierile în continuare.
La următoarea ședință, de azi 15.03.2017, se constată că acel buget nu este conform unor reglementări „mai noi” venite de la Ministerul Finanțelor iar premizele continuării negocierilor intră în impas, până la o data în care se va prezenta un buget reformulat și înscris din nou pe „ruta” de aprobare.
Practic la 15.03.2017 ne aflăm în situația de dinaintea datei de 09.03.2015.
Cum de se poate întâmpla să „regresăm” în loc să „progresăm”, nu ne putem explica și nici explicații nu am primit, cert este că acualul CCM mai are aproximativ o saptamână de valabilitate.
De la comisia de negocieri:
„ In acest context, Administrația a adus la cunoștința organizațiilor sindicale faptul că propunerea de Buget de Venituri și Cheltuieli pe anul 2017 și avizată de Consiliul de Administrație, nu a fost analizată de Adunarea Generală a Acționarilor, întrucât aceasta trebuie refăcută în conformitate cu noile instrucțiuni transmise de Ministerul Transporturilor și Ministerul de Finanțe. Propunerea de BVC refăcută va fi supusă avizării Consiliului de Administrație urmând a se relua procedura de aprobare a acestuia.
În vederea menținerii drepturilor prevăzute în CCM 2015-2017, până la îndeplinirea condițiilor legale de încheiere a unui nou CCM, Administrația revine cu propunerea de prelungire a actualului CCM, având în vedere termenul foarte scurt până la expirarea acestuia, respectiv 21.03.2017.
Organizațiile sindicale au solicitat analiza propunerilor de modificare a CCM.
Reprezentanții AFTF au precizat faptul că nu au mandat din partea membrilor de sindicat pentru încheierea unui act adițional la CCM, fiind necesară consultarea membrilor de sindicat. Intrucât propunerile înaintate nu au fost discutate, AFTF solicită punctul de vedere scris al administratiei la propunerile depuse în cadrul ședințelor de negociere anterioare.
Anexăm actul Ministerului Finanțelor publice adresat Ministerului Transporturilor (atentie la data emiterii), act prin care acesta atrage atenția ca fundamentarea bugetelor operatorilor economici aflați sub autoritatea Ministerului Transporturilor să se facă la capitolul venituri fără 10% din sumele alocate prin legea bugetului de stat, acestea urmand a fi eventual repartizate după examinarea de către Guvern a raportului semestrial privind situația economică și financiară.
În urma acestui act, Bugetul de Venituri și Cheltuieli pe anul 2017 al CFR SA trebuie refăcut și introdus din nou pe circuitul de aprobare. In acest moment nu se conoaște dacă și cum va fi afectată partea de cheltuieli de natură salarială.
În urma consultării cu membrii de sindicat se va lua o decizie în privința semnării sau nesemnării unui act adițional la CCM, respectiv privind eventualele manifestări de protest dacă situația o va impune.
Reprezentanții AFTF și FNFMC au solicitat continuarea negocierilor și în zilele următoare, însă administrația nu a fost de acord, astfel încât următoarea întâlnire va avea loc în data de 21.03.2017.
Comisia de negociere AFTF”
Având în vedere această situație, liderii sindicatelor afiliate FNSIF vor transmite către reprezentantul federației la negocieri, prim-vicepreședinte Burtan Iulian la adresa de e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea., până la data de 20.03.2017 ora 12.00, sub semnătură și ștampilă un act (scanat, originalul urmând a fi transmis ulterior) din care să rezulte că în urma consultării membrilor de sindicat aceștia și-au expus părerea cu privire la:
-
ACORDUL pentru prelungirea valabilității prevederilor existente în actualul CCM și dacă da, care ar fi perioada maximă agreată pentru prelungire (ex.30 de zile, 45 de zile, 60 de zile);
-
DEZACORDUL, refuzul pentru prelungirea valabilității prevederilor existente în actualul CCM, iar în acest caz dacă doresc declararea existenței premiselor deschiderii conflictului de interese, conflictului colectiv de muncă, după data de 21.03.2017 și împuternicesc în acest sens reprezentantul FNSIF la negocieri.
Liderii sindicatelor afiliate vor face toate demersurile necesare pentru a fi informați în prealabil membrii de sindicat cu privire la implicațiile și efectele deciziilor, obțiunilor, exprimate de către fiecare membru de sindicat.
În funcție de decizia luată majoritar (numeric) de membrii de sindicat se va proceda în consecință.
În legatură cu susținerea și promovarea STATULUI FEROVIARILOR
Având în vedere situația negativă prezentată la întâlnirea precedentă cu factorii de decizie din MT, așa cum deja se știe, statutul a fost „ciopârțit” din punctul de vedere guvernamental.
Azi, 15.03.2017, după amiază, a avut loc o nouă întâlnire pe această tema, cu aceiași participanți, iar din cele discutate se pare că optica guvernamentală, în special cea de la MT, s-ar fi schimbat în bine, găsindu-se o deschidere pentru un punct de vedere favorabil... urmează alte consultări.
ÎN CONCRET, în ceea ce ne privește:
-
Birou Permanent al FNSIF a decis redactarea unui act prin care să fie argumentate solicitările lucrătorilor feroviari pentru adoptarea acestei propuneri legislative în forma nemodificată, așa cum a trecut de Senatul României, îndeosebi în ceea ce privește reglementarea dreptului la pensie și drepturile salariale.
Acest act va fi în perioada imediat următoare trimis la câți mai multi decidenți guvernamentali și politici, îndeosebi la M. Muncii, Relația cu Parlamentul, Parlament, comisii de specialitate... alți deputați și senatori.
Azi a fost înregistrat la Ministerul Transporturilor.
Atașăm actul și anexele, care fac parte integrantă din act.